De ontwikkeling van een nieuwe app game: Mystery Friend

Hoe goed ken jij je vrienden? Mystery Friend is een nieuw iPhone spel waarbij je de gemeenschappelijke Facebook vriend moet raden die je tegenstander heeft gekozen. Onder het genot van een paar pilsjes op de vrijdagmiddag bedachten de jongens van Luyfel en 2Boost het concept van deze nieuwe game. Wij kregen een insider interview met Bram Hoosemans (Luyfel) over de ontwikkeling en marketing achter de app.

Hoe werkt het?Screenshot Mystery Friend
De game is gebaseerd op het alom bekende ‘Wie is het?’ ofwel het Engelse ‘Guess Who?’. In het kort: Je nodigt een vriend op Facebook uit om tegen elkaar te spelen en ieder kiest een persoon die de tegenstander moet raden. Het speelveld bestaat uit 16 gemeenschappelijke Facebook vrienden. Om zo snel mogelijk de goede vriend te raden kun je slimme en persoonlijke vragen stellen als ‘’Was zij dronken gisteravond?’’ of ‘’Altijd witte sokken aan?’’. Wanneer je zeker weet dat iemand niet de Mystery Friend is, kan je de profielfoto omdraaien.

De ontwikkeling
Het spel ontleent veel kracht aan het sociale platform van Facebook en deze interactie is er rechtstreeks in ontworpen. Allereerst is door Luyfel een interface design opgesteld aan de hand van een zogenoemd wire-frame (zie onder). Hierin wordt het concept vertaalt naar alle mogelijke game play scenario’s met het gebruik van simpele lijnen en elementen. Na het creëren van visuele inhoud kan dan al een ontwikkelaar worden ingeschakeld.  

Mystery Friend is grotendeels een in-house productie geweest, maar voor een groot aantal dingen ontkom je niet aan het inhuren van derden. De meest belangrijke daarin was de freelance ontwikkelaar die alle code heeft geschreven. Daarnaast moest de app worden vertaald naar 6 verschillende talen en heeft zelfs een sound designer elke ‘Ping!’ in het spel uniek laten klinken. De makers riepen ook de hulp in van meer dan 75 testers en andere ontwikkelaars om de game te testen.

Tips van de maker: ‘’Leer code lezen. Het is niet noodzakelijk zelf te kunnen programmeren, maar om de ontwikkelaar van waardevolle feedback te voorzien kun je niet alles over de schutting gooien. Daarnaast is het belangrijk om met echte gebruikers te testen en niet alleen met scripts‘’.

interaction-design

Freemium business model
Het lijkt erop dat Freemium de standaard is geworden voor veel nieuwe games. Eerst een app gratis weggeven en daarna met in-app aankopen de ontwikkelingskosten proberen terug te verdienen. Mystery Friend volgt dit concept ook. In het spel kun je zowel munten verdienen als kopen, waarmee je later bijvoorbeeld bommen of nieuwe packs kan aanschaffen. Deze prijzen, oftewel oplopende ‘tiers’, zijn vastgesteld door Apple zelf. Als ontwikkelaar moet je de aankopen wel aantrekkelijk proberen te houden, dus kan je zelf bepalen wat je ervoor teruggeeft. Bram geeft ook aan: “Wat dat betreft hebben we goed gekeken naar wat soortgelijke apps doen. Je hoeft het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden.’’ Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om premium te gaan. Vooral interessant omdat je dan de tien laatste vragen kunt zien die over jou gesteld zijn wanneer jij gekozen bent als Mystery Friend. Wel anoniem natuurlijk.

Kiip_logo_imageEen revolutionair Freemium model? Eigenlijk niet, maar Mystery Friend haakt wel zeer goed in op de ontwikkelingen omtrent in-app advertising. Mystery Friend is namelijk een van de eerste Europese games die Kiip integreert, een mobiele adverteerder uit de US. Kiip maakt slim gebruik van het win-moment: op het moment dat jij een spelletje wint, plaatst Kiip een gerichte advertentie waar je bijvoorbeeld korting krijgt om bij McDonalds een hamburger te gaan eten. Je wint dus als het ware een beloning, maar je kan ook munten krijgen van de adverteerder die je in het spel kunt gebruiken! Zo kan een adverteerder slim inspelen op het moment dat een speler erg actief en positief is. Vooralsnog is Kiip alleen beschikbaar in de US, Canada en de UK, maar daar komt wellicht snel verandering in! In andere landen maakt Mystery Friend gebruik van iAd, een groeiend platform van Apple voor mobiele advertenties, en als deze niet beschikbaar is Google Admob.

Marketing & PR
Honderden nieuwe apps per dag, hoe val je daar nu tussen op met een  klein marketingbudget? Het belangrijkste is om binnen te komen in de top 100 featured. Als je wordt aanbevolen door Apple zelf val je veel meer op in de app store, dan praten we al gelijk over duizenden downloads per dag. ‘Ook al heeft Mystery Friend potentie om viral te gaan,’ zegt Bram, ‘Er is nooit een garantie.’ Daarom stelden de logo mystery friendmakers een enorme perslijst samen van online blogs, ranking sites, bedrijven en ambassadeurs. Deze perslijst kun je vervolgens onderverdelen naar hoe belangrijk of persoonlijk het contact is. Het beste is om degene die uiteindelijk iets over jou gaat schrijven te betrekken bij het proces en daarmee te enthousiasmeren. Je moet je verdiepen in wat die persoon/redactie interessant vind en over schrijft. Zo waren mensen achter iPhoneclub.nl ook betrokken bij het testen van de game, met als resultaat een mooi artikel.

Om een extra zet te geven aan publiciteit is er voor Mystery Friend ook een reclame opgenomen:
‘’Het werd ons van alle kanten aangeraden om, als je een app lanceert, een promotievideo te maken. Mensen lezen namelijk geen tekst en met een toffe film krijgen ze gelijk een idee hoe het werkt. Je ziet heel vaak tutorial films maar wij hebben expres gekozen om geen tutorial te maken maar meer op het gevoel te gaan zitten; het persoonlijke van de game Mystery Friend laten zien. De video is niet zozeer gemaakt voor consumenten, maar voor redactieleden die als ambassadeurs kunnen dienen’’.

De toekomst?
Nederland is eigenlijk extreem klein, zeker in het gebruik van apps. ‘De Amerikaanse markt is een beetje het Mekka van de ontwikkelaar; daar wil iedereen wel aanslaan,’ beaamt Bram. Mystery Friend is gelijk in 6 talen gelanceerd, maar om enorm veel mensen te bereiken met een klein budget en weinig ervaring blijft lastig. Toch zijn er in de eerste 5 dagen al meer dan 20,000 vragen gesteld in de app! De plannen op de korte termijn? De app door ontwikkelen en beschikbaar maken voor Android. Wij zien het wel zitten.

Download de game via deze link!

4 thoughts on “De ontwikkeling van een nieuwe app game: Mystery Friend”

  1. Erg leuk! Nu hopen dat het aanslaat en snel op Android beschikbaar wordt.

  2. Els van Zijl schreef:

    Leuk spel, ook voor kleine kinderen!,

  3. Xandfriends schreef:

    Dit doen wij thuis aan de keukentafel, met z'n drietjes.
    Niet via de app, maar tussen de h-app-en-door….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.