De versnippering van streaming muziekdiensten

apple-music-spotify-tidal - kopie

Het luisteren naar muziek is voor velen, waaronder voor mijzelf, onlosmakelijk verbonden met onze dagelijkse activiteiten. Waar ik mijn muziek vroeger nog downloadde via Kazaa, LimeWire en Torrent (wie kent ze niet?), stream ik mijn muziek tegenwoordig via Spotify. Veel makkelijker natuurlijk! Het grootste voordeel? Dat je waar je ook bent toegang hebt tot bijna alle muziek die ooit is gemaakt. Spotify was een aantal jaar geleden nog de enige grote muziek streamingsdienst. Spotify heeft echter concurrentie gekregen van andere muziek streamingsdiensten zoals Apple Music, Deezer en Tidal. Omdat het moeilijk is om je als streaming muziekdienst te differentiëren (uiteindelijk doet iedere dienst in de basis hetzelfde) proberen verschillende diensten nu steeds meer artiesten exclusief aan zich te binden. In dit steekspel kan de consument wel eens de grote verliezer worden.

Beyonce

Afgelopen maand luisterden er nog 13.000.000 Spotify gebruikers die met regelmaabeyonce-lemonade-compressedt naar de muziek van Beyonce luisterden. Toch heeft ze er voor gekozen om haar nieuwe album Lemonade alleen beschikbaar te maken via  de streaming dienst van haar liefje Jay-Z, genaamd Tidal. Dit versterkt vanzelfsprekend de concurrentiepositie van Tidal ten opzicht van Spotify. Zo meldde Music Business Worldwide dat Tidal momenteel de populairste muziekapp is in de Amerikaanse app store. Voor veel consumenten is de release van één album dus al een reden om de app te downloaden.

Andere artiesten

Beyonce is niet de enige die haar muziek niet meteen beschikbaar maakt voor alle streamingsdiensten. Ook Kanye West koos er bij de release van zijn nieuwe album The Life Of Pablo voor om het album exclusief via Tidal te streamen. Andere voorbeelden van grote artiesten die hun muziek niet of pas later via beschikbaar hebben gesteld zijn:

  • A head full of dreams kwam pas enkele weken na verschijnen beschikbaar voor Spotify gebruikers, terwijl het eerder via andere diensten verkrijgbaar was
  • Het nieuwste album van adel, 25, is al in november uitgekomen, maar nog steeds niet beschikbaar op Spotify
  • Vlak na de tragische dood van Prince nam de vraag naar zijn muziek sterk toe. Tidal was de enige met rechten om zijn totale oeuvre te streamen en had een streepje voor op Spotify
  • Taylor Swift. Heeft al een tijdje ruzie met Spotify, omdat ze het niet eens is met de wijze waarop Spotify zijn verdienmodel heeft ingericht. Als gevolg hiervan is haar nieuwste album 1989 niet te beluisteren via Spotify.

adele

Jonathan Prince, hoofd van communicatie en PR van spotify reageerde als volgt op de het toenemend aantal exclusieve deals: “Artists want as many fans as possible to hear their music, and fans want to hear the music they’re excited about – exclusives get in the way of both. Of course, we understand that short promotional exclusives are common, we don’t have a total policy against them, and we certainly respect the choice of artists to decide what’s right for them.”

Consument de dupe

Waar de artiesten en streamingdiensten  bezig zijn met een spel dat draait om geld en macht, is de consument de dupe van deze ontwikkeling. Voor mij persoonlijk biedt Spotify momenteel nog genoeg muziek om de dagen mee door te komen. Ik heb me, op enkele keer na, nog niet gestoord aan het niet beschikbaar zijn van bepaalde muziek. Wanneer de trend zich echter verder doorzet zullen consumenten keuzes moeten gaan maken met als gevolg dat ze toegang krijgen tot minder muziek. Dit is uiteindelijk ook weer schadelijk voor de artiesten, die hierdoor minder mensen bereiken. Uiteindelijk leidt dit tot een situatie met alleen maar verliezers en daar wordt natuurlijk niemand vrolijk van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.