BlogInnovatieMarkethings.net informeert

E-Sports, entertainment van de toekomst?

Gamen is een van de populairste hobby’s van deze generatie. Terwijl dit aan de ene kant wordt gezien als een slechte ontwikkeling, omdat “de jeugd meer buiten moet spelen”, opent het aan de andere kant een nieuwe wereld die commercieel interessant is. Nu gaat deze blog niet over nieuwe games die ieder jaar uitkomen, en de enorme bedragen die met de ontwikkeling en verkoop gemoeid zijn, maar om E-sports. Professioneel gamen in internationale competities, waar intussen steeds meer grote bedrijven vol instappen. In twee blogs neem ik je mee in de wereld van E-sports, en laat je zien waarom dit het entertainment van de toekomst kan worden. Vandaag kijken we vooral hoe deze wereld er nu uitziet, in de volgende blog gaan we dieper in over de (nabije) toekomst.

 

“Kijken naar mensen die gamen? Dat is raar”

Nog steeds is voor veel mensen kijken naar professionele gamers iets vreemds. Dit kan een generatie-dingetje zijn, maar eigenlijk is de reden waarom mensen het doen heel logisch. Laten we bij het begin beginnen. Gamen betekent vrijwel automatisch competitie. Of het nu gaat om je eigen high-scores te verbeteren, of om je vrienden te verslaan met FIFA. En net als met “echte” sporten zijn er leer-curves en verschillen in niveau. Je kunt er talent voor hebben, en ook duizenden uren spelen om alles van een game te leren en er beter in te worden. Dit heeft als natuurlijk gevolg dat veel mensen die een game leuk vinden, willen kijken naar mensen die er 10x beter in zijn. Dit kan zijn om er zelf iets van te leren, of puur als entertainment. Eigenlijk precies hetzelfde als bij voetbal of basketbal. Omdat die populariteit van games steeds groter wordt, wordt professioneel gamen ook steeds populairder.

Naar semi-professionele gamers kijken via YouTube of Twitch is dus populair, en daarnaast extreem laagdrempelig. Een speler kan uiteraard gewoon inloggen en beginnen, net als de fans die meteen kunnen kijken. Professionalisering van competities en toernooien kwam al gauw, doordat bedrijven en ontwikkelaars de commerciële waarde daar ook van inzagen. De eerste bedrijven die zich daarmee gingen bemoeien waren uiteraard de ontwikkelaars van de games zelf. EA creëerde bijvoorbeeld toernooien voor de sportgames Fifa en Madden (vooral in de VS).  Daarnaast bestaan er al 15 jaar professionele teams voor de first-person shooter Counterstrike, die deelnemen aan toernooien georganiseerd door ontwikkelaar Valve. Daarnaast zagen bedrijven die iets te maken hadden met games hun kans schoon om in te stappen als sponsoren. Denk hierbij aan Dell, Intel, en Logitech.

League of Legends, letterlijk

Op dit moment zijn de populairste games wat betreft E-Sports League Of Legends en Counterstrike: Global Offensive, of korter gezegd; LoL en CSGO. Deze twee games hebben een wereldwijd publiek, en competities die het hele jaar doorgaan met prijzenpotten die in de miljoenen euro’s lopen. Het moet wel gezegd worden dat CSGO over het algemeen populairder is in Europa en Noord/Zuid Amerika, en de beste teams ook vrijwel altijd uit Europa kwamen. LoL daarentegen wordt al jaren gedomineerd door de Koreaanse teams. De spelers van deze teams zijn in de eigen (steeds groter wordende) community, iconen aan het worden. Het Koreaanse team dat vorig jaar het wereldkampioenschap LoL won, en daarmee ruim twee miljoen dollar mee naar (hun team-) huis mocht nemen, hebben vooral bij de wat jongere kinderen een celebrity-status.

Meer dan een ‘groepje gamers’

Zoals net al een beetje duidelijk werd, is een professioneel team van gamers tegenwoordig niet iets amateuristisch. Waar vroeger nog mensen hun eigen apparatuur moesten meenemen, en in gymzaaltjes op goedkope witte tuinstoelen achter klaptafeltjes hun wedstrijden afwerkten, is nu alles gesponsord en geregeld. In 2016 is in Californië de eerste echte arena geopend puur voor E-sports, en dit jaar komt er een in Las Vegas. Ook zijn er standaard commentatoren en presentatoren aanwezig, alles wordt op meerdere manieren uitgezonden. Hierdoor worden de toernooien ook vaak door miljoenen mensen bekeken. De finale van het eerder genoemde kampioenschap werd door 30 miljoen mensen live gezien. Ook leven de teams nu als profs. Vaak wonen ze met z’n allen (gemiddeld 6 personen) in één huis, gesponsord door het team. Daar kunnen ze hele dagen trainen en zich optimaal voorbereiden, met behulp van een chef en performance coaches. Één ding wat wel blijft, is dat de pro-gamers vaak niet de meest sprankelende persoonlijkheden zijn, wat toch altijd voor ongemakkelijke tv zorgt.

What is next…?

Dit was het einde van de eerste blog. Ik hoop dat je een beetje een inzicht hebt gekregen in de wereld van E-sports. In het volgende deel gaan we iets dieper in op de organisaties achter de teams. Dus de geldschieters en sponsoren. Want daar is zeker een interessante ontwikkeling in gekomen. Ook de E-divisie van FIFA in Nederland komt aan bod, dus het wordt zeker de moeite waard om te lezen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.