BlogMarkethings.net informeertOverig

In-game donaties: de geit van 1,9 miljoen dollar

12.380.438 euro is het bedrag dat Serious Request in 2014 heeft opgehaald voor het Nederlandse Rode Kruis. Al enkele jaren is Nederland in de week voor kerst in de ban van Het Glazen Huis, een enorm succesvolle actie van radiozender 3fm om geld in te zamelen voor het goede doel. Voor degenen die deze actie niet kennen: drie dj’s mogen een week lang niet eten en maken live radio vanuit een glazen studio die elk jaar op een ander marktplein in Nederland te vinden is. Luisteraars kunnen tegen betaling nummers aanvragen van hun favoriete artiest en de opbrengst daarvan wordt aan een specifiek, vooraf bekend gemaakt, goed doel gedoneerd. Daarnaast worden er door particulieren in het hele land originele acties opgezet om zoveel mogelijk geld op te halen voor deze actie. Kortom: een lucratief evenement met een hoge publieksparticipatie, waarbij via prominente mediakanalen aandacht gevraagd wordt voor het Rode Kruis.

Serious request 2014

Dit is slechts één van de vele voorbeelden die ik had kunnen geven over hoe de moderne Nederlander doneert aan goede doelen. De opbrengsten van de traditionele collectebus-acties nemen al enkele jaren sterk af en liefdadigheidsorganisaties zullen nieuwe manieren moeten bedenken om donateurs te werven. Er zijn veel mogelijkheden om op creatieve wijze een nieuwe doelgroep donateurs te bereiken, ik ben echter van mening dat de kernboodschap van het goede doel daarbij duidelijk naar voren moet komen. Elke organisatie heeft een eigen identiteit en de donateur moet, naast een emotionele, ook een rationele keuze kunnen maken om wel of niet aan de desbetreffende organisatie te doneren.

In-game donaties

Eind februari kwam het nieuws naar buiten dat World of Warcraft 1,9 miljoen dollar heeft gedoneerd aan het Amerikaanse Rode Kruis. De ontwikkelaar van World of Warcraft, Blizzard Entertainment, had een geit ontworpen die de gamers konden kopen in het spel. De complete opbrengst van dit digitale beestje werd gedoneerd aan het Rode Kruis voor de strijd tegen ebola. In Nederland is onlangs door Oxfam Novib een vergelijkbare actie opgezet in fantasy-game Runescape. Bij deze actie konden de spelers van het spel virtuele munten aan iemand geven, in ruil daarvoor kregen zij een cadeautje. Deze virtuele munten werden omgezet in echt geld en rechtstreeks gedoneerd aan Oxfam Novib.

Argi de geit

Emotieloos

Critici gaven echter te kennen dat in-game donaties ‘emotieloos’ zijn en dat de gamer niet bewust doneert aan het goede doel, maar enkel verder wil komen in het spel. Dit zette mij aan het denken. Het is enerzijds geweldig dat er zulke bedragen worden opgehaald bij een op andere wijze moeilijk te bereiken doelgroep, anderzijds betwijfel ik of het in-game steunen van goede doelen op de lange termijn een effectieve manier is om donateurs te werven. Bij deze eenmalige ‘emotieloze donaties’ komt de identiteit van het goede doel namelijk niet goed naar voren en is het doneren niet een bewuste, rationele actie van de donateur.

Wat vind jij? Moeten nieuwe manieren van doneren invulling geven aan het desbetreffende goede doel en inspelen op het gevoel van de donateur, waardoor mogelijk een vorm van loyaliteit ontstaat? Of is het korte termijn resultaat het belangrijkst en is het enige wat telt het geld dat wordt opgehaald?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.