Online games: Hardcore vs. Casual

Online gaming heeft in de laatste jaren een grote stap vooruit gemaakt. Het heeft een bredere doelgroep aangetrokken, van de ‘echte’ hardcore 24/7 gamers tot de ‘casual’ ouder die graag een paar uurtjes per week speelt. Gameproducenten spelen hier zoveel mogelijk op in, zodat zij beide doelgroepen kunnen aantrekken en behouden.

Beloningen

Om als voorbeeld een wereldwijd bekende online game te noemen: World of Warcraft. De gameproducent, Blizzard, heeft met dit spel (en meerdere uitbreidingspakketten) een soort van monopoliepositie in de MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) branche weten te bereiken. Met meerdere uitbreidingspakketten zijn zij erin geslaagd om ongeveer 10 miljoen abonnees aan te trekken. Het gaat hierbij natuurlijk niet enkel om hardcore spelers die constant de tijd hebben om te spelen. Hoe weet Blizzard de minder fanatieke spelers aan te trekken en ook nog eens de hardcore gamers te behouden? Simpel: Zij creëren gamecontent voor beide soorten spelers en geven extra in-game beloningen voor de mensen die meer spelen. Deze beloningen zorgen niet voor oneerlijke competitie tussen deze spelers, maar zijn meer van ‘visuele’ en ‘opschep’ waarde.

Trophies en achievements

Er zijn echter ook consolegames die online kunnen worden gespeeld. Een goed voorbeeld hiervan is FIFA 2013. Dezelfde beloningen komen hier ook in terug in de vorm van trophies. Spelers krijgen deze trophies bij het behalen van verschillende doelen, bijvoorbeeld je voetbalclub naar een bepaalde waarde te doen stijgen.

Deze vorm van trophies is in vele verschillende soorten consolegames en online games te vinden, hetzij in de vorm van trophies of de zogenaamde ‘achievement ’ punten. Het behalen van zoveel mogelijk punten/trophies kan de hardcore gamers motiveren om meer te gaan spelen. Het is aan de minder fanatieke gamer om dit ook na te streven, maar de gameproducenten richten zich vooral op het beschikbaar stellen van alle content aan de gehele doelgroep.

Groeiende markt

Vele bedrijven richten zich nu op games, hetzij in de vorm van in-game promotie of het produceren van entertainment gerichte games, denk hierbij aan FarmVille op Facebook. Het feit dat de internetpenetratie over de gehele wereld sterk aan het toenemen is, zorgt ervoor dat games toegankelijker worden voor meer mensen. Dit maakt het gebruik van games steeds interessanter voor organisaties.

Aangezien ik zelf actief ben met gaming, zowel online als offline, kunnen jullie meer blogs verwachten over deze branche.

1 thought on “Online games: Hardcore vs. Casual”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.