BlogE-commerceInnovatieMarkethings.net informeertMarkethings.net inspireert

Partnership Sony (Playstation) en Microsoft (Xbox): Rivalen vormen team in reactie op disruptieve Google Stadia

Je hoeft geen fan te zijn van gamen, maar je hebt wellicht wel eens gehoord dat PlayStation (Sony) en Xbox (Microsoft) grote rivalen zijn van elkaar. Sinds het begin der (moderne) game-tijden hebben beide bedrijven al een voet in deze lucratieve industrie. Binnen de markt voor casual gamers was het dan ook vaak de keuze tussen óf een PlayStation óf een Xbox. De twee game-giganten streden dan ook altijd fel tegen elkaar (Nintendo focust zich op een ander segment van gamers). Maar na de aankondiging van Google Stadia is er nu een nieuwe revolutie op komst: een partnership tussen rivalen Sony en Microsoft.

 

– A new player has joined the game! –

Zoals al eerder op onze blog is vermeld, treedt Google de game-industrie binnen, en wel met een heel innovatief concept: Gamen in de Cloud. Op 19 maart werd Google Stadia dan ook onthuld. Gamen wordt daarmee binnenkort mogelijk. Niet op een console, niet op een game-PC, maar op je televisie, laptop, tablet, of telefoon: Het kan overal gestreamd worden via YouTube. Google gaat middels een abonnement-systeem de game-dienst aanbieden. Zo heb je (bijna) geen fysiek gereedschap meer nodig om te kunnen gamen. Binnen de game-wereld wordt Google Stadia als een disruptieve innovatie beschouwd, met de potentie om de hele game-industrie op zijn kop te zetten. Sony en Microsoft slaan nu de handen ineen om te voorkomen dat hun business verdwijnt.

 

–  Achievement Unlocked: Team up –

Halverwege mei werd aangekondigd dat Sony en Microsoft de handen in elkaar slaan. Door een partnerschap aan te gaan op het gebied van nieuwe innovaties wordt het doel om de klant-ervaring op de direct-to-consumer entertainment platforms te verbeteren. Met de ‘Memorandom of Understanding’ is de partnership vastgelegd, en de focus zal liggen op de gezamenlijke ontwikkeling van de Cloud, dezelfde benadering als Google Stadia. De krachten en kennis van beide organisaties gaat zo worden gebundeld om de concurrentie tegen Google te versnellen en versterken, volgens PlayStation CEO Jim Ryan. Met deze controversiële stap van Sony en Microsoft als reactie op Google wordt de belangrijkheid en potentie van Google Stadia gevalideerd. Verdere details van deze samenwerking zijn nog onduidelijk. Wel is al duidelijk dat beide bedrijven verder zullen gaan met de fysieke consoles, aangezien veel landen nog niet klaar zijn voor Cloud Gaming.

 

– Next level not yet available –

De toekomst van gamen lijkt, net als bij ander entertainment (films, muziek, et cetera), de kant op te gaan van Netflix: On-demand streamen van content. In plaats van het kopen van fysieke games is er een transitie naar digital-only content. Zo heeft Sony zelfs al een streaming-dienst: PlayStation Now. Maar ook Electronic Arts, Nvidia, Steam, en zelfs Amazon zijn hun eigen streaming-dienst aan het ontwikkelen. De gehele game-industrie gaat dus van het kopen van losse games voor je unieke console naar het streamen van games in real-time. Veel bedrijven zullen dan ook hun business-model moeten aanpassen op deze ingrijpende transitie. Naast het streamen van games en het gamen op de Cloud wordt de volgende stap cross-platform gaming. Dit betekend dat PlayStation, Xbox, Nintendo en computer-gamers in staat worden gesteld om met gamers van andere consoles/platforms te kunnen gamen. Kortom: de game-industrie zal nooit meer hetzelfde zijn.

 

Conclusie

De toekomst van het gamen is nabij, en Google is van plan een grote impact te maken. Gamer of niet, wij als consumenten gaan deze transitie van dichtbij meemaken, en het gaat compleet veranderen hoe wij entertainment consumeren. Aanbieders van games en game-platforms gaan nu dezelfde richting op als Spotify en Netflix. Decennialange rivalen Sony en Microsoft hebben nu zelfs hun handen bij elkaar gestoken om hun transitie te versnellen. Het voornaamste doel: concurreren met het revolutionaire Google Stadia. Wél mogen we blij zijn, want de intense innovatie-strijd binnen de game-industrie zal veel voordelen voor meebrengen voor de consument. 

 

 

Bronnenlijst:

http://www.markethings.net/consoles-in-gevaar-google-stadia-is-coming/

https://news.microsoft.com/2019/05/16/sony-and-microsoft-to-explore-strategic-partnership/

https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-06-05-sony-microsoft-cloud-partnership-was-a-response-to-google-stadia

https://www.theverge.com/2019/5/20/18632374/microsoft-sony-cloud-gaming-partnership-amazon-google

The following two tabs change content below.
blank

Daniël de Vries

Na zijn Premaster Marketing Management gehaald te hebben, studeert Daniël nu Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg. Sinds januari 2019 is Daniël actief als blogger bij Markethings.net. Daniël heeft geen specifieke interesses of voorkeur als het gaat om bloggen, waardoor blogs verschillende onderwerpen kunnen hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.