SMC013 – deel 4: Probeer en zie!

Maandag 7 november: daar is een nieuwe ronde SMC013. Als rode draad werd dit keer social media op evenementen – Social Event Experience – genomen. Een actuele inslag met dito menu (Competentcity, Twoppy en 3FM) en locatie (Villamedia Tilburg).


Competentcity (Joris van Meel)

Joris van Meel (@fanmeel) had de eer om de avond af te trappen. Ook zonder werkende aanwijzer en zelfs geïntroduceerd te zijn met een andere voornaam – groei in publiek betekent niet het verlies van het down-to-earth karakter van SMC013 – stak hij een kloppend verhaal af.

Zijn journalistieke achtergrond, zijn werk bij redactioneel communicatiebedrijf Ravensteijn & Zwart en zijn schrijversinspanningen geven hem meer dan voldoende achtergrond om Competentcity te runnen. Laatste is hét evenement voor mensen met een hart voor het middelbaar beroepsonderwijs. Een programma van (interactieve) lezingen biedt kans nieuwe kennis op te doen, kennis te delen en collega’s te ontmoeten. Dat mag verspreid worden! Hoe zorg je voor positieve gevolgen van professionele inzet van Twitter rondom een dergelijk evenement?

Van Meel is duidelijk. Draai er niet omheen en wees eerlijk aan jezelf dat je tickets wilt verkopen. Stel jezelf vervolgens twee vragen voor je verder gaat. Sta je open voor kritiek? Tussen lovende reacties zit altijd die net iets te kritische klant. Is jouw doelgroep online te vinden? Social media is ook bij evenementen een middel tot een doel. Bij bevestiging op de twee vorige vragen, is het tijd jezelf wat extra werk te geven. We kijken naar social media vóór, tijdens en na het evenement.

Vóór

Wie is verantwoordelijk binnen je organisatie? Wie wil je bereiken? Waar is je doelgroep? Wanneer ben je online? Een content strategie en content kalender helpen je op weg om te bepalen waar en wanneer je je inhoud presenteert aan je community. Ning.com bleek een ideale uitkomst om the crowd van Compentencity op de hoogte te houden en ‘te voeden’. Van Meel stelt wel een paar eisen en inspireert het publiek met een handjevol praktische tips. De eerste eis: luister. Geef je volgers de kans suggesties te doen voor sprekers. 2: Voeg waarde toe. Creeer het extraatje door interviews met sprekers vooraf online te plaatsen. Eis nummer 3: kom met een call to action: laat zien hoe kaartjes daadwerkelijk gekocht kunnen worden. Eis 4: vergeet je offline publiek niet in de illusie van 100% dekking op social media.

Tijdens

Zorg voor zichtbaarheid tijdens je evenement. Narrowcasting maakt het mogelijk om uitingen op social media eenvoudig zichtbaar te maken met grote beeldschermen. Trek de kar door een goede hashtag te verstrekken, daadwerkelijk te antwoorden en niet minder belangrijk: wifi om de digitale show te hosten. Dat je als organisatie te druk bent om met 140 tekens te goochelen is niet vreemd, maar bereid je daarop voor: socialoomph.com laat je je social media uitingen rustig op de zondagavond vooraf intikken en plaatst ze online op je gewenste tijdstip in de toekomst.

Na

Je fans willen nagenieten. Geef ze die kans door verhalen, blogs en media te bundelen. Storify biedt goede kansen om verschillende media in een mashup samen te brengen. Bang om je historie te verliezen? Twapperkeeper.com houdt je twitterhistorie op een rijtje. Van Meel stelt ten slotte dat je moet zorgen dat communicatie en organisatie moeten met elkaar verbonden zijn.  Doe iets met wat je in de digitale wandelgangen hoort. Besef dat je daarvoor eerst door een dikke aandachtsschil heen moet. En ja, dat kost ‘veul’ tijd.

Twoppy (Jasper van Blerk)

Jasper van Blerk (@jaspervanblerk) neemt de vloer van Villamedia over als hij zijn innovatieve platform Twoppy uitlegt. Het gaat om een website waarop organisaties binnen no-time (maximaal één uur) en kosteloos een mobiele toepassing voor hun evenement kunnen maken. Deze wordt ondergebracht op de server van Twoppy en heeft een gestandaardiseerd framework. Een klant kan een dance-event, een congres of dierentuin zijn. En, natuurlijk ook SMC013, die een cadeautje (m.twoppy.com/socialmediaclub013) van Twoppy kreeg. Van Blerk heeft het vogelperspectief ingenomen en legt klaarhelder uit dat ieder evenement generieke onderdelen heeft. Een (dag)programma, een interessant middelpunt (of het nu een dj, een spreker, of een bijzonder dier is) en een kaart waar alles te vinden is.

Van Blerk stelt drie randvoorwaarden aan de mobiele oplossing Twoppy. Het gebruik moet verder reiken dan enkel op smartphones, webapplicaties moeten universele toepassing eenvoudig maken en iedere oplossing moet binnen budget en tijdslimieten blijven. Groot voordeel is dat de inhoud van de mobiele toepassing bijzonder snel aan te passen is.

Voor niets gaat echter de zon op, ook niet voor Van Blerk. Premium tools om professionaliteit van app te verhogen worden ook aangeboden. Via een Dashboard kan een persoonlijke touch gegeven worden, sponsors en partners kunnen eenvoudig betrokken worden en analytics kunnen worden verstrekt tegen een kleine aanvullende vergoeding. Twoppy, eigenlijk min of meer een afkorting van “The easy way of planning your event”  gaat echter voor verspreiding en daarin gaat het aantrekkelijke budgetmodel vast een grote rol spelen. Met gepaste trots haalt Van Blerk zijn klanten A State of Trance (Armin van Buuren) en Bavaria City Racing aan.

3FM Serious Request (Kris Sloot en Bart Jan Cune)

Kris Sloot (@krisus, manager online media van 3FM) vertelt vergezeld door Bart Jan Cune (@bartjancune, nieuwslezer op 3FM) over de online platforms, uitingen en apps van 3FM. Bottom line is het intensieve contact tussen de luisteraars en dj’s dat de afgelopen jaren explosief is toegenomen. Social radio is geen modewoord, maar zonder twijfel een handelsmerk van 3FM. Het radiostation dat tegenwoordig 250.000 – 300.000 unieke websitebezoekers per week telt, was de eerste met remote camera’s in de studio. 3-Dimensionaler dan 3FM kun je niet zijn, stelt Sloot.

Experimenteren, trial & error en tijdig  bijsturen staan daarin centraal. De filosofie van het pop/rock radiostation is dat niemand de wijsheid van social media in pacht heeft. Boodschap is dat we met de nodige controle moeten proberen en zien wat er gebeurt. Serious Request is hierin een ware proeftuin. De jaarlijkse aandacht voor een stille ramp wordt ruimschoots ondersteund door social media.

De eerste editie van Serious Request was bescheiden in 2004. Een paar dj’s in één huis, plaatjes aanvragen via een website en een brievenbus in het glazen huis – “want dat is leuk voor de huiselijke gedachte”. Een verkeerde inschatting: dat bleek leuk te zijn voor veel meer. De brievenbus werd een attractie en de emmers geld die binnenkwamen stemden overeen met het draagvlak dat het initiatief kreeg. Binnen korte tijd had 3FM de grootste groepshyve met meer dan 400.000 leden. Serious Request haalde in 2010 op eigen kracht 7.135.707 euro binnen.

Twitteren was in het begin nog eng, maar snel ingeburgerd onder de dj’s. Sterker nog, @giel3fm (een kleine 130.000 volgers) voert met zijn collega’s Gerard Ekdom en Claudia de Breij de landelijke lijsten aan. Tegenwoordig is social media ingebakken in het radiostation. Er zit één persoon fulltime op Facebook en één persoon fulltime op Hyves. De huidige website is een zelf aan te passen mashup van online media. Bezoekers van het concert van Adele werden zelfs gestimuleerd hun eigen smartphoneopnames in te sturen met een volledig crowdsourced videoverslag van het concert als resultaat. Centraal in iedere benadering staat steeds de persoonlijke touch (Eric Corton als één van de gezichten) en het toevoegen van content aan social media uitingen (verrijken van nieuws).

Een herkenbare radiostem volgt als Bart-Jan Cune toelicht hoe binnen de voormalig autoritaire NOS “heel wat muurtjes moesten worden afgebroken” om de ontvanger dichter bij het nieuws te krijgen. Het programma NOS Headlines, de bijbehorende website en het gehele 3FM-nieuws telden als belangrijke onderdelen van vernieuwing. Onderliggend is volgens Cune authenticiteit. Mensen volgen Giel Beelen omdat hij op deze manier dichterbij komt. Mensen hebben de neiging om terug te praten en gaan daarom ook content aanleveren. Het persoonlijke en interactieve etiket wordt gewaardeerd en daarin wordt geïnvesteerd. Zo heeft @nosop3 de hele redactie tot zijn beschikking voor het verrijken van het nieuws op social media. Het aantal volgers neemt hierdoor hard toe.

Niet alles gaat meteen goed. Toen 3FM meer ging tweeten vanuit het corporate account, ontstond bijvoorbeeld een te grote stroom aan ‘loze’ berichten. Ook was een directe koppeling tussen Facebook en Twitter weinig effectief. De initiatieven werden direct teruggedraaid. Het is door deze hands-on aanpak dat 3FM zichzelf gekscherend een Sociale Dienst kan noemen, of ‘curator’ die belangrijke onderwerpen ter sprake laat komen. De cijfers liegen er in ieder geval niet om (48.000 en 50.000 volgers op Facebook resp. Twitter). 18-24 December wordt voor de nieuwe editie van Serious Request (Beestenmarkt, Leiden) in het thema van vrouwen en kinderen in oorlogsgebieden weer spannend. Met een podium achterin het Glazen Huis krijgen ijverige initiatiefnemers achter het verzamelde geld dit keer zelfs meer kans om hun inspanningen wereldkundig te maken. Op naar nieuwe records: aan #SR11 is er in ieder geval klaar voor.

Het event & de social media…

Na een vooraankondiging van SMC013 Award-uitreiking (ergens in december op een nader te bepalen locatie) sluiten we af met een mooie borrel. Het evenement SMC013 is een editie rijker. En dat mag via social media gedeeld worden.