De succesvolle festival marketing van Tomorrowland

Zaterdag 16 februari 2013 19:00 uur, na ruim twee uur geklikt, gewacht en gehoopt te hebben kreeg ik, net als vele anderen, te zien dat ‘helaas’ alle kaarten waren uitverkocht. Gelukkig heb ik via via alsnog een kaartje kunnen bemachtigen, maar velen zullen er helaas dit jaar (opnieuw) niet bij kunnen zijn. Waar heb ik over? Het beste dancefestival ter wereld natuurlijk, Tomorrowland!

Full Madness
Elk jaar betalen jongeren honderden tot duizenden euro’s om één keer in hun leven naar Tomorrowland te mogen. Ze komen van heinde en ver; de Verenigde Staten, Australië, Brazilië noem het maar op. Brussel Airlines regelt zelfs speciale Tomorrowland partyflights om deze festivalgangers naar België te vervoeren. Het festival-terrein heeft maar liefst plaats voor 180.000 bezoekers. 90.000 kaarten werden via de voorverkoop beschikbaar gesteld voor de Belgen en deze waren binnen 12 minuten verkocht. De overige kaarten, voor internationale verkoop, waren binnen twee uur uitverkocht. Naast Tomorrowland zijn er vele festivals met soortgelijke line-up en mooie locaties, maar wat maakt Tomorrowland nou zo uniek en zo enorm populair wereldwijd?

Mainstage Tomorrowland 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beleving
Tomorrowland verkoopt geen dancefestival, het verkoopt een droom, een sprookjes wereld, een unieke ervaring. Dit wordt tot in de details benadrukt. Zo is de aangrenzende camping geen normale camping maar een ‘Dreamville’ en zijn de tickets vervangen door ‘treasure cases’, ook spreken de podia tot de verbeelding door hun sprookjesachtige decoraties. Het draait namelijk allemaal om de totaalbeleving, kijk maar naar de aftermovie van vorig jaar. Deze marketing strategie is het beste te vergelijken met die van Apple. De truc is om je eigen product tot een nieuwsfeit te verheffen zonder veel te investeren in communicatie.  Belangrijk is het het creëren van een gevoel van schaarste en exclusiviteit. Dit zorgt er namelijk voor dat de media gaat speculeren, waardoor de geruchtenmachine begint te lopen. Er wordt getwittert, er worden blogs geschreven, complete forums worden opgericht. Hierdoor kan in een zeer korte tijd een enorm publiek bereikt worden.

TomorrowWorld
Een mooi voorbeeld is de aankondiging van een nieuwe september editie van Tomorrowland die in het buitenland zal plaatsvinden. Deze aankondiging met de naam TomorrowWorld werd vrijwel meteen door alle media opgepikt. Dit terwijl alleen de datum werd aangekondigd (27-29 september). De line-up, de locatie, de prijs etc, zijn nog onbekend. Ondertussen wordt er op Facebook, YouTube en Twitter hard gespeculeerd over de locatie van het evenement, wordt het nou Rio of toch Atlanta? Inmiddels heeft de organisatie een mooi filmpje vrijgegeven op de website, ook hierin wordt nogmaals benadrukt dat het niet zomaar gaat om een dancefestival, maar om een droom, een beleving. Kijk hieronder het filmpje:

 

Kwaliteit
Het hebben van een goede marketing strategie is belangrijk, maar deze werkt natuurlijk niet zonder het bieden van een goed product. Kwaliteit in programmering en aanpak is voor de organisatie van Tomorrowland dan ook zeer belangrijk. Mede hierdoor won het in 2011 de titel beste festival van Europa en in 2012 zelfs de beste van de wereld. Erg knap voor een festival dat pas sinds 2005 bestaat.

In 8 jaar tijd is Tomorrowland uitgegroeid van een klein evenement tot een van de grootste festivals ter wereld. Dit alles dankzij een, in mijn ogen, knappe marketing strategie. Ik kan daarom ook niet wachten tot ik deze zomer onderdeel mag gaan zijn van dit sprookje. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.