Twee weken met TIME in Canada

TIME Canada

28 jaar na oprichting is TIME nog steeds een geweldige ervaring voor enthousiaste studenten om zichzelf te ontwikkelen, zowel op sociaal als professioneel niveau. Ook dit jaar blijkt dit zo te zijn. Het lijkt veel langer, maar ruim twee weken geleden vertrok onze groep van 17 man richting Canada om daar onderzoek te doen voor 10 Nederlandse bedrijven.

De reis begon op een vroege zaterdagochtend op Schiphol airport. Na een emotioneel afscheid (voor sommige consultants) stapten we in ons vliegtuig voor een zeven uur durende vlucht naar Toronto. Bij aankomst in Toronto werden snel de spullen gedropt in de appartementen voordat we gezamenlijk de stad in gingen voor ons eerste diner in Canada. Natuurlijk hadden we de reis zo ingepland dat we op een zaterdag ochtend landen met een vol weekend voor de boeg. Daarom stond voor zondag Toronto Island ingepland. Dit is een prachtig eiland met zicht op de Toronto skyline.

Toronto Eiland

Na een geweldig eerste weekend en met een lichte jetlag begon de maandag waarop de eerste afspraken gepland stonden. Strak in het pak verlieten 13 studenten en 2 begeleiders hun appartement in Toronto en vertrokken naar Toronto Global. Hier kregen ze uitleg over zaken doen in Toronto. Na een informatieve eerste dag stonden meerdere bedrijfsafspraken voor de boeg waar de consultants hun vragen konden stellen om een beter idee te krijgen van de Canadese markt.

Het tweede weekend in Toronto was goed volgepland door onze reisleidster. Met een flinke kater stond de commissie zaterdag ochtend vroeg op om de huurauto’s op te halen. Na een mooie rit van 2 uur kwamen we eindelijk aan op de plek waar we allemaal al zo lang naar uit keken: De Niagara Falls. Het was erg indrukwekkend (en nat) om deze gigantische watervallen van zo dichtbij te zien. Met een tour boot werden we tot midden in de waterval gebracht, zodat we omringd waren door duizenden liters bulderend water.

Niagara watervallen

Ook de zondag had een mooi vooruitzicht op de planning: Algonquin park. Een stevige hike van 6 uur (door onze toppers in 4 uur) leidde ons door de wilde natuur van Canada met een aantal schitterende uitzichten over het park. Stinkend en besmeurd eindigden we onze reis bij Wendy’s voor een aantal welverdiende burgers, voordat we weer in de auto stapten voor een 4 uur durende terugreis naar Toronto.

Algonquin Park

De werkweek begon weer, maar toch hadden we tijd voor een aantal mooie uitjes. We wisten dat we Toronto bijna gingen verlaten, daarom gingen we op maandagavond nog even langs bij een van de bekendste highlights van Toronto: de CN tower. Deze gigantische naald steekt met zijn top 553 meter boven Toronto uit. Wij werden tot 350 meter hoogte gebracht voor een uitzicht met zonsondergang over deze megastad.

Het was tijd om afscheid te nemen van Toronto, want Ottawa was op ons aan het wachten. Hier overnachten we twee nachten in een hotel. De belangrijkste afspraak die we hier hadden was met de Nederlandse ambassade. Zij gaven ons een mooi inzicht in de relatie tussen Canada en Nederland, daarnaast ontvingen we een uitgebreid overzicht van het CETA verdrag dat sinds kort tussen de EU en Canada bestaat.

Een kort verblijf in Ottawa was genoeg om vele vragen te beantwoorden. Daarom vertrokken we op de vrijdagmiddag naar Montreal, waar twee fantastische appartementen gereserveerd waren. Met een vol weekend in deze bruisende stad werd de zaterdagmiddag gebruikt om Montreal te verkennen. ‘S avonds werd er gegeten in een van de bekendste steak restaurants van Canada. Met een volle buik gingen we de kroeg in om het nachtleven van de typische Canadees te verkennen.

Meer informatie over deelname aan TIME 2018?

We zijn pas halverwege, maar het is nu al een geweldige ervaring die niemand zal vergeten. De komende twee weken zal hard gewerkt worden aan het onderzoek, en zonder twijfel zullen we deze tijd ook goed besteden om zoveel mogelijk van dit prachtige en gastvrije land te zien. Wij kijken er al tegen op om naar huis te gaan, maar dit betekent ook dat er komend jaar nieuwe plekken vrijkomen die opgevuld zullen moeten worden door een nieuwe groep high potentials. Wil jij ook deelnemer zijn van TIME als commissie lid of als consultant? Neem dan nu contact op met het bestuur van Asset Marketing (vice-chairman@asset-marketing.nl).