Wat heeft Virtual Reality consumenten en marketeers te bieden?

Virtual Reality

Om ons heen zien we het steeds meer en wordt het steeds toegankelijker voor consumenten: Virtual Reality (VR). Door middel van een VR-bril wordt geprobeerd een geheel nieuwe, virtuele wereld te creëren door onder andere beeld, geluid, trillingen en nog veel meer. Alhoewel het basisprincipe achter VR al lang niet meer nieuw is – de eerste VR-bril stamt uit de jaren ’60 – is er nu sprake van een heuse opmars voor dit relatief onbekende fenomeen. Dat VR omarmd wordt door early adopters en de gamecommunity is al langer bekend, maar waarom VR nu steeds meer in de belangstelling van de massamarkt staat en of VR meer is dan een leuke gadget voor de liefhebber, is mij vooralsnog onduidelijk. Daarom ga ik in deze blog uitzoeken wat VR voor nieuwe toepassingsmogelijkheden heeft voor adverteerders en bedrijven en in welke mate het onderdeel uit gaat maken van ons dagelijkse leven. Waait deze trend binnenkort weer over of gaat het op den duur onze smartphones en tablets vervangen?

Tijdelijke trend of nieuwe standaard?

Zien we over een aantal jaar de wereld door een VR-bril of wordt deze techniek vaag herinnerd als een ‘leuke gadget’? Als het aan Facebook-oprichter Marc Zuckerberg ligt is hier geen twijfel over mogelijk:

VR is een goede kandidaat om het volgende grote computerplatform te worden. Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden, en video’s zijn nog impactvoller dan foto’s, maar dat is niet het einde… We komen dichter en dichter bij het moment waarop we iemands gevoel en gedachten kunnen vastleggen en dit diegene te laten delen met wie ze willen”.

Het feit dat Zuckerberg zo lyrisch over VR is verklaart wellicht waarom Facebook in 2014 het bedrijf Oculus (die VR-brillen voor de consumentenmarkt introduceerde) overnam voor ruim 2,3 miljard dollar. Ter illustratie, Instagram heeft Facebook in 2012 ‘slechts’ 1 miljard dollar gekost.

Virtual vs. Augmented Reality, wat is het verschil?

Naast VR is er nog een techniek die zijn intrede in het technologie-landschap heeft gemaakt, namelijk Augmented Reality (AR). Daar waar AR iets toevoegt aan de ‘echte’ wereld (bijvoorbeeld Pokémon in het Vondelpark) vervangt VR de wereld door een geheel virtuele omgeving: door een bril en hoofdtelefoon wordt de gebruiker volledig afgesloten voor alle prikkels uit de huidige wereld. Daarnaast denk ik dat er een aanzienlijk verschil in beleving voor de gebruiker is: met AR kun je dolfijnen in je eigen achtertuin projecteren, met VR kun je diepzeeduiken tussen koraalriffen in Australië.

Nieuwe kansen voor marketeers

Volgens experts zal het gebruik van VR door zowel bedrijven als consumenten sterk groeien, de verwachting is zelfs dat er volgend jaar 171 miljoen actieve VR-gebruikers zijn. Alhoewel de eerste stappen voor VR inmiddels zijn gezet is het einde nog lang niet in zicht. Uiteraard kennen we de Oculus producten, maar ook Samsung (Gear VR) en Sony (Playstation VR) zijn de VR-weg ingeslagen. Daarnaast werd onlangs bekend dat Google begint met het testen van advertenties voor VR-platforms, Apple heeft recentelijk een ontwikkelaarstool uitgegeven waarbij de focus ligt op VR Content Creatine. Daarbij wordt ook gespeculeerd over nieuwe VR- en AR-functionaliteiten voor de nieuwe (nog niet verschenen) iPhone. Kortom, het lijkt erop dat de techgiganten hun geld (nog meer) gaan inzetten op deze ontwikkeling.

Toegevoegde waarde voor gebruikers

De mogelijkheden voor gebruikers zijn, evenals de commerciële mogelijkheden voor marketeers, eindeloos. Het lijkt wat dat betreft sterk op de begindagen van het internet, alleen dan met de techniek anno 2017. Je kunt je voorstellen dat wanneer VR mensen de mogelijkheid geeft om reizen te maken vanuit je huiskamer, autofabrikanten hierop inspelen door een virtuele proefrit aan te bieden. Kledingmerken kunnen consumenten hun producten in VR laten zien en (misschien in de toekomst met AR) laten passen, makelaars kunnen virtuele rondleidingen door appartementen aanbieden en bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie kunnen de oorsprong van hun producten laten zien door middel van storytelling. Het is daarnaast ook lang niet ondenkbaar dat VR op den duur zijn waarde gaat bewijzen voor online retailers zoals Coolblue en bol.com, waarbij het ‘niet kunnen aanraken en voelen’ van het product een knelpunt voor de klant vormt. Door het inzetten van VR krijgt een product een emotionelere lading voor de consument, omdat hij het daadwerkelijk meemaakt, ‘voelt’ en ervaart. Onderstaande video van Coca-Cola bewijst dat VR een uitgelezen tool is voor Experience Marketing, het stelt Coca-Cola in staat om (nog) meer beleving toe te voegen aan het relatief simpele product cola.

Persoonlijk denk ik dat de hiervoor genoemde productcategorieën perfect geschikt zijn om aan de hand van VR extra identiteit en lading te geven. Deze categorieën, vaak met hedonische waarde en een leuk en positief aankoopmotief, lenen zich bij uitstek voor storytelling en Experience Marketing. Dit geldt in mindere mate voor aankopen met een utilitair karakter waarbij consumenten eerder overtuigd kunnen worden met rationele informatie, maar ook hier kunnen adverteerders het ‘saaie, zakelijke’ product meer hedonische waarde proberen te geven onder andere door middel van VR/AR.

Virtual Reality als vervanger van desktop en mobile?

Je kunt je voorstellen dat als VR een geschikte vervanger voor onze tablets en laptops blijkt te zijn en dit een succesvol platform wordt om ‘gewoon, ouderwets’ te internetten, de hierboven genoemde voorbeelden nog maar een fractie zullen zijn van de commerciële prikkels die de consument zal ontvangen. Ikzelf zie vooral veel mooie kansen voor de gameindustrie, zeker wanneer je je VR-bril kunt combineren met bijvoorbeeld de Oculus Touch. Of ik ga switchen van iPhone naar VR-bril voor het alledaagse internetgebruik durf ik niet te zeggen. Een kwestie van eerst zien, dan geloven…

1 thought on “Wat heeft Virtual Reality consumenten en marketeers te bieden?”

  1. David Rabelink schreef:

    Hoi Victor, mooi geschreven, erg interessant verhaal!

    Ik denk zelf ook dat VR&AR de toekomst is. Als je alleen al bekijkt dat in sommige situaties er zoveel meer mogelijk is met VR&AR en daarbij komt nog dat het vooral veel toegankelijker wordt gemaakt voor de eindgebruiker dan bijvoorbeeld een “ingewikkeld” computersysteem. Denk hierbij bv. alleen al aan het verkorten van inwerkperiode’s.

    Ook bij ons zijn we ook druk bezig met het concipiëren op welke manieren we AR&VR kunnen toepassen bij onze klanten in de TP&L sector.

    Blijft een interessant en hot topic!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.